tisdag 19 juni 2012

Mammaledighetsstress, finns det?

Hur kan man vara stressad när man är mammaledig? Trodde aldrig man skulle kunna bli stressad när man är mammaledig, men det kan man.

Jag har känt mig stressad den senaste tiden för det finns så mycket roligt man vill göra och så lite tid att göra det på eller att tiden går alldeles för fort. Så känns det i allafall. I-landsproblem helt klart, för det är ju inte så att det är några tråkigheter som är orsaken till min stress. Man vill ju även passa på att göra sådant man inte hinner eller ta sig tid till när man jobbar. Här är ett urval av allt jag skulle vilja göra som jag försöker hinna med, men mycket prioriteras bort pga tidsbrist (OBS listan är inte skriven i någon prioritetsordning):
  • Viktigast! Ha kvalitetstid med Dante och ta hand om honom och njuta av varje sekund av mammaledigheten. Dante är alltid prio ett och jag tar alltid hänsyn till hans bästa i allt jag gör, såklart.
  • Umgås med Fredrik & familjen
  • Ringa och träffa vänner, släkt och andra föräldralediga mammor (eller pappor)
  • Blogga
  • Ta massa fina foton på Dante samt eventuellt göra en fotobok eller framkalla bilder.
  • Sjunga och läsa för Dante
  • Skriva mer i Dantes bok om hans första år
  • Babysimma med Dante
  • Gå på babyrytmik med Dante
  • Gå till babycaféer eller öppna förskolor eller dylikt med Dante
  • Göra hand- och fotavtryck av Dantes hand och fot innan han blir för stor.
  • Läsa alla faktaböcker om barn jag har hemma samt "Vi föräldrar"-tidningarna
  • Lära mig baka bullar
  • Lära mig laga god men framförallt nyttig mat, så man kan det när Dante sedan börjar äta.
  • Återuppta gitarrspelandet (gick ju en nybörjarkurs för några år sedan)
  • Börja spela oboe igen. (Fick ju en oboe i 25-årspresent, så jag har dåligt samvete för att jag inte tagit tag i det ännu). Älskar ju att spela instrument, men det tar tid att träna upp sig så det låter bra igen.
  • Plantera blommor och lära mig ta hand om trädgården lite bättre
  • Hjälpa Fredrik ute med det sista avseende trädgårdsprojektet
  • Börja träna igen
  • Resa, både utomlands och i Sverige
  • Dansa (saknar hip hop/street dance-kursen som jag gick på med några kollegor men skulle även vara kul att lära sig någon ny dans eller börja dansa lite salsa igen. Bra och kul träning är det ju också)
Finns säkert mycket mer saker jag skulle vilja göra, men som jag inte kommer på just nu. Sedan kan ju listan göras ännu mycket längre om man skulle börja skriva upp alla "måsten" eller saker man borde göra som jag inte orkar skriva ner här.

Just nu känner jag ca 30 st andra tjejer i Göteborgsområdet som också är mammalediga och har fått sina barn runt årsskiftet 2011/2012, precis som jag. Det är verkligen guld värt på många sätt. Man har många att diskutera bebisfrågor med (som inte blir less på att man pratar bebis jämt, vilket jag kan förstå och respekterar att andra kan bli som själva inte har barn) och alla delar med sig av sina egna erfarenheter. Man kan också prata av sig om sådant som är jobbigt med vänner i samma situation (ja för det är inte alltid lätt att vara mamma heller) samt få många bra tips och råd t.ex. tips på bra nattningsrutiner eller aktiviteter eller vad som helst.

En annan fördel med att känna så många mammor är ju också att det alltid finns någon att umgås med på dagarna om man känner att man är sällakapssjuk eller man vill hitta på något eller bara vill komma hemifrån. Men 30 mammor som gärna vill umgås innebär också många förslag på fikaträffar, barnvagnspromenader eller andra trevliga aktiviteter, så skulle man hänga med på allt kul så skulle man aldrig vara hemma, så man får prioritera även här. Angenäma I-landsproblem  som sagt och jag är oerhört tacksam och glad att jag fått lära känna alla dessa underbara mammor.

Bloggen kommer ju också vara ett minne både för mig och Dante i framtiden, så den vill jag ju hålla uppdaterad, men nu har jag varit lite dålig det senaste, så jag kommer nog skriva lite om saker som hänt och som vi gjort nu i efterhand. Bloggen kommer ju inte vara helt i kronologisk ordning då, men jag kommer skriva när de olika händelserna ägt rum, så ni vet vad som hänt nyss eller för en tid sedan.

Hade tänkt jag skulle hinna uppdatera bloggen lite med vad som hänt iaf senaste veckan iaf, men det hann jag inte. Dante vaknade nyss och ville amma så nu har han fått göra det, så nu är det dags för sängen igen, även för mig. Natti natti!! :)

2 kommentarer:

  1. Jag förstår precis vad du menar. Har bestämt mig för att ha minst en, helst två, dagar i veckan då jag bara är hemma och gosar och mysar med Ebba :-) Och när jag kände mig stressad över att tiden gick så fort så kom jag på att jag ska ju få ha Ebba hela livet, så det finns gott om tid att njuta på både idag och imorgon och i framtiden :) Kram och tack för senast!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en sund inställning Frida. Jag har också försökt att stressa av och leva mer i nuet och ta det som det kommer. :)

      Kram och tack själv! Hoppas vi kan ses snart igen!

      Radera