fredag 21 december 2012

17 - 20 dec 2012. Lite av varje

I måndags fick vi hemleverans av Elfa garderobsinredning, så vi kan renovera sovrummet i mellandagarna. Tyvärr saknades två dörrar, leverantören som gjort fel, så det blev att ringa bygghemma.se och be dem skicka dem så snart som möjligt, vilket tyvärr verkar snarast möjligt vara runt 9 januari enligt dem. Har bett dem om kompensation för förseningen, men vi får se om vi får någon.

I tisdags var vi på återsim på Åbybadet i Mölndal. Då Dante missat flera babysimtillfällen pga sjukdom och resa, så hade vi bokat ett återsim så han kunde få träna lite till innan vi börjar på nästa kurs i januari.

Vi provade att dyka, men han är fortfarande tveksam till det. Simledaren sade att han nog behöver mer stöd och att vi ska hålla mer i honom när han dyker så han känner sig trygg för att senare träna mer på att låta honom dyka själv utan att hålla i våra händer.

Detta var första gången jag och Dante var själva på babysim. Gick ganska bra, men det var ju lite krångligare att ha med honom när man själv ska duscha. Som tur var hade de också IKEA-barnstolar i duscharna så man kunde sätta honom där och låta honom hålla i ett duschmunstycke som spolade vatten på honom, så han höll sig varm, medan jag duschade intill.

I onsdags var jag och Dante och besökte mitt jobb (Frejs). Skulle lämna in mina nycklar, inför den kommande bytet av lokaler, lämna in kvittot på årskortet på Sportlife samt hämta min julklapp så inte den kommer bort i flytten.

På vägen till och från jobbet märkte man verkligen hur kaotisk trafiken i stan blivit nu efter alla bussfiler som skapats m.m. Trafiken flyter inte smidigt någonstans, då folk kör lite hur som helst pga de inte har koll var de får köra numera. Jag hamnade i bilköer flera gånger både på vägen dit och hem. Kommer verkligen undvika att åka inne i stan framöver om jag inte måste. Efter trängselskatten införs vid årsskiftet så kommer det också bli ytterligare en anledning att inte köra bil in till centrum. Ska nog köpa årskort på kollektivtrafiken igen. Blir inte så dyrt per månad att åka kollektivt då.

Hemma har Dante gjort framsteg och man märker att balansträningen på Teneriffa gjort susen. Han går nu riktigt bra enbart hållande i en hand och kan sparka bollen framför sig utan problem. Han kan också gå med gåvagnen och vända vagnen helt själv (till och med 180 grader) om han t.ex. kör emot något eller hamnar snett. Idag var också första gången han stod helt själv utan stöd i ca 5 sekunder, då han släppte gåvagnen efter att ha plockat upp en leksak. Han tänkte sig nog inte för och fattade nog inte vad som hände, men när han tappade balansen så högg han snabbt tag i gåvagnen igen, så det gick fint.

Dante har lärt sig lite nya saker också. Han kan numera ta upp och kasta bollar. Han gillar framförallt att kasta bollar som studsar. Han har lärt sig vad ordet puss betyder och pussar både gosedjur och mamma, fast bara när han själv vill såklart. Pappa F har nog lite för vasst skägg för att han ska få en puss, för Dante vägrar pussa på honom. Dante pekar också på lampan och säger mama. Tror att han tycker det låter som han säger lampa, för han vet ju att jag är mamma, då han tittar på mig om jag frågar honom var mamma är. Jag upprepar ordet lampa och markerar p-et extra mycket, så han kanske till slut fattar att det är lampa och inte mama.

Idag fick Dante smaka på 12-månaders burkmat för första gången. Någon pastavariant med sås från Nestlé var det som vi fick på flyget till Teneriffa. Han tyckte det var jättegott och åt med god aptit upp allt. 12-månadersmaten smakar nog lite bättre, då det ju är lite salt i den också, vilket det inte är i barnmatsburkar för barn under 1 år.  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar