torsdag 20 december 2012

6 - 13 dec 2012: Teneriffa-resan

Torsdagen den 6 dec så bar det av till Teneriffa eller rättare sagt Compostela Beach Hotel, Playa de las Americas, Teneriffa, Kanarieöarna, Spanien. :) Bilderna kommer sist, så vill ni bara titta på dem för att få en liten uppfattning om hur vi hade det så är det bara att scrolla ner förbi all text. ;)

Vi plockade upp Christoffer på väg till Landvetter flygplats omkring kl 05.40 på morgonen.

Incheckning och allt gick bra och Dante fick lite mellanmål på flygplatsen innan vi flög. Flygresan gick bättre än väntat med Dante. Han somnade i min famn innan vi lyfte, hade inga problem med tryckutjämningen (ammade honom lite under både start och landning för att förebygga ont i öron m.m.) och han var pigg och glad hela resan och sov även en stund på vägen.

Efter vi landat så var det ca 30 min med transferbuss innan vi nådde vårt resmål, Compostela Beach Hotel i Playa de las Americas. Vädret var soligt och ca 23 grader, men lite disigt, så det kändes precis lagom varmt.

Veckan började dock inte så bra, då både Dante och jag blev rejält förkylda. Både ögon och näsa rann på oss båda dag 2 och 3 på resan och jag gick och lade mig tidigt med Dante två kvällar i rad och passade även på att sova på dagen när Dante sov för att försöka bli frisk så fort som möjligt. Christoffer och Fredrik var redan lite förkylda innan vi åkte, så de hade redan kommit över det värsta innan resan. Blev därför inget bad för mig och Dante på resan, men C och F badade en gång. Var ju inte supervarmt i luften, så man kände inget sådant behov av att kyla av sig ändå.

Det är verkligen ingen slapparresa att åka utomlands med ett 10-månaders bebis. Även om Dante var förkyld, så var det full fart på honom. Han ville bara gå hela tiden och fick han inte det så blev han jättearg och kastade sig bakåt och skrek så tårarna sprutade. Vi, eller framförallt Dantes pappa F och farbror C, körde hårdträning med Dante avseende balans och gång under veckan, så när Dante gick så fick han oftast endast hålla i en hand. Träningen gav dock resultat, för man märkte att han blev mycket bättre på att gå bara under de få dagar vi var där.

Små barn ska ju helst inte vistas i solen alls och framförallt inte när solen är som starkast mellan ca kl 11 - 15 på dagarna, så det blev inte så mycket solat för oss. Vi turades alla tre om att sola och ta hand om Dante en stund på dagen. Sedan gick vi ofta någon promenad och utforskade omgivningarna på eftermiddagarna. Solen tog inte så mycket heller, då det var relativt disigt och ibland molnigt under de första dagarna. De sista dagarna var dock riktigt soliga, så då lyckades vi få lite färg i alla fall.

Vi hängde också på en av Vings utflykter till vulkanen Teide och de kända stenformationerna Los Roques. Man passerar 4 klimatzoner när man åker buss från Playa de las Americas (som ligger precis vid havet) och vägen ända upp till Teides topp eller iaf så nära man kan komma den med buss & bil. Man kunde åka upp nästan ända till toppen med en linbana om man ville, men den kostade 25 EUR per person, vilket vi tyckte var lite dyrt, så vi struntade i det. Var imponerande nog att se landskapet och vulkanen från där bussen stannade, vid linbanestationen. Vi besteg ett mindre lavaberg som låg i närheten istället. Var bra utsikt därifrån också, men kallt. Hade behövt jacka, då det var lite väl kallt med bara tröja.

Los Roques låg inte långt från linbanestationen. Runt dessa stenformationer har både westernfilmer och Star Wars-filmer spelats in. Bussen gjorde ett snabbstopp där, så vi fick gå av och ta några foton innan vi fortsatte resan tillbaka till hotellet.

När man reser med en sådan liten kille som Dante som ännu inte äter riktigt samma mat som oss, så hade vi packat med oss barnmatsburkar, fruktpuré och mellanmål. Thomas Cook airlines tillät 20 kg packning (inkl handbagage) per person, dock ej för Dante, men som tur var så fick man ha 10 kg extra vikt om man reste med barn mellan 0 - 2 år. Det var bra, för den extra vikten behövdes för att få med sig all mat m.m. Vi hade dock inte behövt ta med oss riktigt all mat, för det fanns barnmat att köpa där också, men då Dante är lite kinkig med maten ibland så kändes det bra att ha med mat vi visste han gillade om det gick att få med det utan att få övervikt. Då han inte fått någon hepatitsspruta så hade vi läst att man bör undvika att ge honom uppskuren och sköljd frukt och sådant, utan enbart ge honom frukt med skal, t.ex. banan, samt gröt gjord på köpt vatten eller kokat vatten osv. Vi klarade oss alla från magbesvär, förutom att Christoffer fick en släng av illamående som dock aldrig blev något mer än det.

Toppen var också att man kunde hyra barnstol, resesäng och sulky på hotellet (bokade det i samband med när vi bokade resan), så man slapp ta med sig det. På flygplatserna fanns det också sulkys man kunde låna gratis, så det var toppen. Inte lätt att bära runt på Dante annars som väger drygt 13 kg nu.

På kvällarna kunde vi sitta och dricka drinkar på terassen eller i vardagsrummet i lägenheten, medan Dante sov i resesängen i sovrummet. Sista kvällen tog vi dock med oss Dante och satte oss och kollade på showen på hotellet och drack Irish coffee. D somnade gott i pappa Fs famn, då ljudvolymen på showen inte var så farligt hög utan helt ok att sova till. Det var shower varje kväll på hotellet, men de verkade oftast vara ganska B, så jag tror inte vi missade något. Den showen vi såg var dock ganska bra. Duktiga dansare. :)

Hemresan gick helt ok också, trots förkylningar. Hade beställt tre flaskor dominikansk rom Brugal Anejo Reserva i flygets tax free, så jag ser fram emot att dricka lite god rom och cola hemma sedan någon gång framöver. De säljer ju inte Brugal i Sverige så man får passa på att köpa när man har chansen. :)

Hyrde barnstol, sulky och resesäng för 225 kr. Toppen! :)

Fanns lekrum med massa leksaker på hotellet, vilket var toppen om man ville hitta lite tidsfördriv för Dante utan att vara i solen

Drinkar efter Dante somnat. :)

Strandpromenaden besökte vi flera gånger

Farbror och pappa busar med Dante

Julstjärnor hittade vi överallt och en och annan Sjöberg också. :)

Pepe´s bodega hette en av barerna på hotellet. :)

På toppen av ett litet lavaberg vi besteg. :)

Los Roques med vulkanen Teide i bakgrunden

Los Roques

Dante var oftast go och glad & servitörerna och servitriserna kom alltid och gullade med honom. :)
Hela familjen utanför vår terass