tisdag 3 juli 2012

Veckan efter midsommar

Veckan efter midsommar, alltså förra veckan, så hade vi besök av min gamla goda vän Annika och hennes lille Alfons som är drygt ett år gammal.

Annika har pluggat ekonomi och språk med mig i Karlstad och sedan bott i Gbg/Mölndal nästan lika länge som mig, ca 10 år. Ett tag bodde vi till och med i likadana tvåor i samma hus i Mölndal. Nu efter hon skaffat familj så har hon flyttat upp till Örebrotrakten och bor där sedan förra året.

Det var jättetrevligt att ha dem här på besök. Vi lagade fisksoppa, promenerade med barnvagnarna i Slottsskogen och kollade på djuren där, åt god middag hos Lotta (vår gemensamma kompis som också pluggat med oss i Karlstad som nu bor på Eriksberg). Tiden går dock alldeles för fort när man har trevligt, så mycket mer än så hann vi inte under deras visit från måndag till onsdag.

På onsdagkvällen så hade vi bokat träff med mina härliga mammavänner i facebook-gruppen. Denna gången utan barn. Vi åt gott och pratade och drack vin och drinkar. Var supertrevligt. Jag höll mig dock till endast ett glas vin, då jag visste att jag nog skulle bli tvungen att åka hem och natta Dante. Han hade varit väldigt kinkig vid nattningen dagarna innan och bara ville somna vid bröstet, inget annat fungerade. Jag hade sms-kontakt med Fredrik som fick Dante att sova med hjälp av barnvagnen. Bestämde mig för att åka hem så att jag var hemma till strax efter 23, vilket visade sig vara ett smart drag, då Dante vaknat och börjat skrika några minuter innan jag kom hem. Då var det bara att hoppa i säng med Dante intill mig och då dröjde det inte länge innan vi båda sussade gott i sängen.

På torsdagen var det fint väder och drog jag med mig Dante i barnvagnen till Backaplan. Vi gick hela vägen (vanligtvis tar jag spårvagnen eller bilen) så då fick jag mig en ganska lång men skön promenad i solen på köpet. Handlade pyjamaser 3 för 2, tunn mössa, solparasoll till vagnen, mjuk haklapp i gummiliknande material (som man lätt kan rulla ihop och packa med sig på resan), pipmugg, en MUM-flaska (non-drip) och ett gosedjur (en liten långsmal elefant med stora öron, långa armar och ben som Dante lätt ska kunna hålla i och som jag hoppas kanske kan bli hans favoritgosedjur som han ska ha när han ska sova i framtiden istället för snuttefilt. Inget man kan bestämma åt honom, men man kan ju försöka. Har länge försökt att få honom gilla en bomullsfilt som snuttefilt, men det har inte fungerat hittills. :p).

På fredag och lördag tog vi det bara lugnt och gjorde inget speciellt. På söndag, igår, var vi bjudna på Tupperwareparty till Linda E, en av mammorna i fb-gruppen. Dante fick hänga med då Fredrik jobbade både lördag och söndag kl 13 - 22. Jag beställde ett torn av klossar, se nedan, (som även är silar och kan göra mönster om man använder klossarna var för sig) och en burk som man kokar ris eller dylikt i i microvågsugnen. Ska bli spännande att se om den fungerar bra. Finns även en liknande burk som man kan koka pasta i i micron som jag också var sugen på, men tänkte att jag vill kolla hur riskokaren fungerar först. Allt som kan underlätta matlagningen, som jag tycker är så tråkig, är toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar