onsdag 8 augusti 2012

En vanlig dag

Tänkte berätta lite hur en vanlig dag för oss kan se ut. Även en slags minnesanteckning för oss själva för att i framtiden kunna minnas hur det var.

Dante vaknar omkring kl 7 - 7.30. Han sover intill mig i sängen och jag vaknar oftast av att han ligger och pratar så sött för sig själv. När han pratar blir det oftast "adadadada" eller lite blandat joller. Han är verkligen en solstråle på morgonen och har alltid varit det sedan han föddes. Oftast ammar jag honom då och försöker få honom att somna om, trött mamma som man är som helst vill sova länge på morgonen. Ibland fungerar det, ibland inte. Oftast sover han då max en timma i stöten. Får jag honom att sova till kl 09 så är det verkligen bra.

Vi går upp och byter blöja på Dante och byter pyjamasen mot vanliga kläder. Sedan lägger jag honom i babygymmet eller sätter honom i babysittern och fixar kaffe och frukost till mig själv. Det är så skönt att Dante gillar att ligga i babygymmet och leka med sina leksaker eller sitta i babysittern en lite längre stund, så man slipper stressa med frukosten. Tidigare dög gymmet eller stolen ca 10 - 15 minuter, sedan ville han amma igen. Dante ammar fortfarande mycket på dagarna, mest tror jag det är för att han tycker det är mysigt att ligga och snutta, men han kan ligga och leka i kanske 30 minuter eller mer i babygymmet eller i babysittern nu utan att bli kinkig, så då hinner man äta, tvätta, städa, blogga eller göra något annat som inte går att göra så lätt med en bebis på armen.

Efter frukost så ammar jag Dante igen och pratar och leker lite med honom eller läser en bok. Kanske övar lite på att sitta upp i sängen eller på mattan. Nu gillar han att hoppa i knät eller att bli hissad framför spegeln eller att stå på mig och titta ut genom vardagsrumsfönstret eller stå mot soffryggstödet och titta ut eller dra i gardinen. Om man sjunger för honom så tittar han ofta på en och ler. Om han är kinkig t.ex. i bilen, så brukar det vara en tillfällig hjälp att sjunga för honom, då han oftast slutar gråta. Vi sjunger Bä bä vita lamm, Ekorrn satt i granen, Blinka lilla stjärna, Litet hus i skogens slut, Björnen sover, En sockerbagare m.m.

För några dagar sedan så började Dante lära sig att han kan dra sig framåt med sina armar, så nu får man inte lämna honom någonstans utan uppsikt under någon längre stund. Igår låg han på mage mitt på vår dubbelsäng, långt från kanten tyckte jag, så jag sprang snabbt ut i badrummet och drog snabbt en borste genom håret och slängde upp en tofs. När jag kom tillbaka typ en halvminut senare så fanns han inte på sängen, utan han låg på mage på kuddarna och täcket nedanför sängen och log mot mig. Så han hade kravlat jättesnabbt till kanten och ramlat ner. Tur att vi hade lagt kuddar och täcke på golvet intill sängen på min sida, för annars kunde han slagit sig rejält.

Närmare kl 12 - 13 så värmer jag burkmat till Dante. Brukar ge honom en halv stor barnmatsburk, ca 1 dl, och fruktpuré till efterrätt. Han äter glupskt, men är lite kräsen så allt fungerar inte. När jag gav honom smakportioner från dess han var 4 månader så har han ätit och gillat det mesta, förutom naturell havregröt som han ratade till en början. Banangröten på framförallt rismjöl var den stora favoriten i början och är fortfarande poppis, men nu äter han även den naturella havregröten. Nu när han blivit 6 månader så köpte jag lite barnmat för just barn från 6 månader för att han ska få prova på mat med lite kött och fisk i. Burkmaten med fisk gillar han men kött var inte populärt från början. Kyckling och rotfrukter, kalops med potatis & palsternacka gillade han inte och inte heller lasagne. Han grämde sig och fick kväljningar. I lasagneburken var det dock små små bitar, vilket vi inte provat tidigare, så jag provade att mixa den med en stavmixer så bitarna försvann och då gillade han det, så det är nog bitarna och den mer fastare burkmaten han inte gillar än så länge. Vi får väl börja vänja honom vid bitar lite lätt framöver.

Ibland ger vi oss ut på något äventyr under dagen, kanske en sväng in till city för att träffa några andra mammor på lunch eller picknick eller promenad här på Hisingen själva eller med andra mammor eller kanske besöka babycafét i Brämaregårdens prästgård på tisdagar. Ibland tar vi bilen och handlar och ibland tar vi spårvagnen. Det brukar räcka med en aktivitet utanför hemmet om dagen, för det tar både tid och på krafterna att vara iväg när Dante är med. Dessutom vill man ju inte vara ute någonstans om han blir jättetrött och kinkig eller kanske gör en stor nr 2 i blöjan som kanske läcker och orsakar krångel med klädombyte och dylikt.

Dante är oftast en glad prick och är inte rädd för andra människor än. Skrattar åt det mesta om han inte är trött förstås för då är inget roligt. Han kniper så sött med ögonen nu när han skrattar. :) Numera visar han också när han blir trött på dagarna genom att gnugga sig i ögonen eller gnugga örat. Det är dock sällan han sover någon längre stund på dagen även om han är trött, utan oftast blir det powernaps i min famn efter han ammat på max 30 min. Han är så mysig när han ammar då han oftast håller handen mot mitt ansikte och känner försiktigt på min näsa och mun och haka osv eller så klappar han försiktigt på mitt bröst. Ibland nyper han en dock hårt och har han då långa naglar så kan man få fula rivsår. Ibland vågar jag knappt visa mig i urringad tröja, för det är rivmärken och sår lite här och var pga Dantes naglar, trots att vi klipper dem med jämna mellanrum, typ varje vecka. Dra en i håret är också populärt, så därför har jag nästan alltid tofs numera. :)

Vid 17 - 18-tiden så ger vi Dante en skål med gröt, ca 1,5 dl, och fruktpuré till efterrätt. Därefter blir det mest soffhäng och sedan vid ca kl 19.30 - 20.00 så byter vi om till pyjamas, drar ner mörkläggningsgardinerna och ger honom en flaska med 50% Semper havrevälling och 50% bröstmjölksersättning. Började med vällingen från dess han blev 6 månader. Tidigare gav vi honom enbart ersättning innan läggdags. Vi ger honom alltid i flaska för att det inte ska spela någon roll om jag eller Fredrik nattar honom. Tidigare lade vi honom runt kl 21 - 22, men de senaste veckorna har han visat genom att gnugga sina ögon att han är trött redan vid 20-tiden, så därför lägger vi honom tidigare nu.

Efter han ätit upp flaskmaten, så lägger vi honom i spjälsängen och spelar vaggvisor (samma visor varje kväll: Byssan lull, Vem kan segla förutan vind, Björnen sover, Trollmors vaggsång, Majas visa, Videvisan, Vyssa lulla litet barn, Blinka lilla stjärna och Hush little baby) med mobilen eller datorn. Ofta rullar han runt i sängen och sparkar och grejar, så det tar ett tag innan han har varvat ner. Jag sitter vid sängen och håller en hand på hans bröst och när han försöker rulla runt på mage så håller jag emot, då jag inte vill att han ska sova på mage pga risken för plötslig spädbarnsdödlighet är större då. Många gånger vänder han sig dock i sömnen senare och sover ändå på mage och det är knappast något man kan göra åt det. Vi har dock ett andningslarm som varnar ifall han skulle sluta andas eller andas oregelbundet, vilket gör att det känns lite tryggare.

Fredrik nattar också Dante. Ibland går det bra och ibland inte. Tidigare gick det inte alls, då Dante behövde känna min lukt när han skulle sova. Numera kan Fredrik natta honom och om Dante inte somnar i sin säng så somnar han oftast i Fredriks famn om han går runt och gungar honom en stund och Dante får suga på sin napp. Dante har en favoritnapp från MAM som vi fick gratis på posten när man registrerat sig på MAMs facebooksida. Ingen annan napp duger en längre stund förutom den. Vi ska dock försöka få honom att gilla de andra napparna också för snart växer han ifrån favoritnappen, då den är för barn från 0 - 6 månader och det är ju inte bra om han kan få in hela nappen i munnen så att han kan råka svälja den. Vi tycker det är bättre att han suger på napp än att han suger på tummen som han börjat göra ibland. Får se om det går att styra.

Dante vaknar några gånger under natten. Första gången brukar vara någon gång mellan kl 23 - 01 och då lyfter jag över honom i vår säng och lägger honom med egen kudde och täcke mellan oss och liggammar honom till sömns. Nästa gång är runt 04 - 05 och sedan vid kl 07. Ibland vaknar han oftare. På semestern vaknade han varannan timme, vilket var jobbigt, då man blev väldigt mycket tröttare på morgonen, men Dante vaknade lika pigg kl 07. :P Stor respekt till de mammor som har barn som har svårt att sova på nätterna eller vaknar ofta. Nu har man ju iaf bara ett barn, så man kan sova en stund på dagen om Dante sover om man skulle behöva. Sen om man får en till så fungerar ju inte det. Inte lika lätt iaf.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa om era dagar. Dags att plita ner nått om Ebbas dagar med. Vilken tur att det gick bra när han kravlat ner från sängen! Vilken liten buse :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev en novell, men det är nog kul att ha senare, så man minns lite hur det var. Fick ju idén från dig som du fick från någon annan tidigare har jag för mig.

      Ja det var tur att vi lagt kuddar och täcken på golvet ifall han skulle ramla ner när vi sov. Trodde inte de skulle behövas på dagen, men det märkte vi nu. Dock vågar jag inte sova med Dante på utsidan, då han vänder sig och rullar runt hela tiden nu. Måste i så fall fixa något som stoppar honom från att ramla ner.

      Radera