fredag 27 april 2012

Första vaccinationen

Idag (rättare sagt igår, då klockan nu passerat midnatt) så var det dags för Dantes första vaccination.

Innan vaccinationen så mätte och vägde vi honom som vanligt. Jag misstänkte att han växt en hel del för jag har märkt att han inte längre får plats raklång på skötbordet hemma, utan fötterna sticker ut en bit utanför kanten. Längden idag var 68 cm och vikten 6885 gram. Viktmässigt har han tidigare följt kurva nr 2 ovanför normalkurvan i tillväxtdiagrammet, men nu börjar han så smått avvika från den och gå mot normalviktskurvan, medan han i längdkurvediagrammet nu tog ett steg uppåt och landade på kurva nr 3 ovanför normallängdskurvan.

Dante kommer säkerligen bli en lång kille, då de flesta männen i både min och Fredriks släkt (inkl. han själv) är långa. Hoppas dock Dante inte fortsätter att växa riktigt så här fort framöver, för då kommer han växa ur kläderna innan han ens haft på sig alla. Klädstorlek 68 ska ju passa barn i åldern 4 - 6 månader enligt måttabellerna i affärerna, men den storleken är ju lagom för Dante nu när han bara är 3 månader och fortsätter han växa som han gör så kommer han växt ur dem om en månad.

Efter vägning och mätning var det då dags för vaccination. För att han skulle bli lite lugnare inför de två sprutorna så fick han äta en sockerlösning. Han smaskade i sig den fort och Jeanette vår BVC-sköterska sade med glimten i ögat att vi får vara försiktiga med att ge honom godsaker i framtiden för så som han med nöje smaskade i sig sockerlösningen så riskerar han bli en liten gottegris. :) Dante fick sedan en spruta i vardera lår. Så långa som nålarna på sprutorna var så tycker jag nästan att de borde gå rakt igenom hans ben. Funderade lite på om de inte är rädda att träffa skelettet med nålen. Dante stackaren skrek så han var knallröd i ansiktet. Stackars liten. Jeanette rådde mig att sätta mig och amma honom direkt efter sprutorna för att lugna honom och det fungerade bra som tur var. Han somnade nästan i min famn, så så ont kan det nog inte gjort efteråt iallafall. Sedan var Dante rätt lugn hela eftermiddagen.

Träffade efter vaccinationen på BVC ett gäng trevliga mammor från fb-gruppen för lite fika på Green & Rum eller vad kafét heter som ligger på utsidan av Nordstan. Det är ett ganska stort café, vilket är bra då man får plats med ett gäng barnvagnar där. Idag fick jag träffa ytterligare en av mammorna som jag hittills inte hade träffat "live", så nu är det nog bara två kvar av 21 mammor som jag inte träffat i verkligheten.

Efter fikat inhandlade jag två pyjamaser till till Dante. Köpte storlek 74 för säkerhets skull. Hellre lite för stort än för litet. Efter den korta shoppingen så var himlen så grå och regntyngd, så jag passade på att gå upp och hälsa på på mitt jobb igen under tiden som det värsta regnet öste ner. Saknar inte själva jobbet, men saknar mina underbara kollegor.

Sedan åkte vi hem och vid 21-tiden somnade Dante som vanligt och sov ända till två-tiden på natten (nu, alltså). Passade på att städa undan och diska m.m. medan han sov. Nu har han precis vaknat så nu får jag nog avsluta och gå och lägga mig och amma honom och sedan sova för natten. God natt!

1 kommentar: