tisdag 1 januari 2013

24 - 25 dec 2012: Dantes första jul

Denna julen var på flera sätt annorlunda mot tidigare jular. Det var första julen med Dante och första julaftonen som jag och Fredrik firat ihop, då vi tidigare delat på oss och firat på var sitt håll med våra familjer. Det var också första gången vi firat jul utan min kära farmor Ingrid som nyligen gick bort. Tidigare har vi alltid firat julafton hos min farmor i hennes lägenhet, men av naturliga skäl fick vi tyvärr bryta den traditionen i år, så firandet med min släkt ägde istället rum hemma hos mina föräldrar i Skara.

Vi spenderade första halvan av julafton hos Fredriks föräldrar. Det var F, jag, Dante, Fs föräldrar och Kents bror Jan. Andra halvan av julafton spenderades, som ni redan läst ovan, hos mina föräldrar i Skara. Det var jag, F, Dante, mina föräldrar, min bror Björn, min faster Lisbeth, min kusin Caroline och hennes Tomas samt deras barn Alexander och Jonathan som firade tillsammans.

Vi var spända på hur Dante skulle reagera på jultomten som dök upp i Skara på julaftonskvällen, men det blev ingen direkt reaktion och efter Dante fått några julklappar så var ju de såklart mycket intressantare än den där rödklädda gubben i vitt skägg. :) Dante lyckades också med konststycket att börja krypa på julafton. Tidigare har han bara krupit något enstaka steg framåt. På julafton så kröp han iaf ca 5 krypsteg framåt med både armar och ben. Detta har dock inte lett till att han börjat krypa mer därefter, men vi räknar ändå julafton som den dagen han kröp ordentligt för första gången.

Det blev en jättetrevlig julafton med mycket god mat, fika, tomte och många paket. Kändes inte alls stressigt att fira julaftonen på två ställen. Vi har ju tur att mina och Fs föräldrar inte bor så långt från varann, ca 4 mil som tar ungefär 45 minuter att åka med bil.

På juldagen åkte jag, F och Dante och Fs föräldrar till Fs farfar (Dantes gammelfarfar) Yngve och Gudrun i Filsbäck. Där bjöds vi på god mat, som enligt tradition inte är julmat, och gott fika. Vi fick också alla varsin julklapp.

På kvällen efter detta kalas så åkte vi direkt hem till Göteborg, då vi ville komma hem för att kunna påbörja renoveringen av vårt sovrum som vi hoppades kunna få klart under jul- och nyårsledigheten. Förhoppningsvis får vi klart allt innan F börjar jobba igen, förutom skjutdörrarna till garderoben som Bygghemma.se missat att skicka till oss och därför kommer vi inte få dem förrän efter 9 januari.

God fortsättning till er alla!


Denna julklappen får vi ut och testa inom kort om snön ligger kvar



Det blev en snövit jul






Barnen håller utkik efter tomten


Tomten dök upp och här får Dante sitt första paket av den riktige tomten. :) Jonathan och Alexander väntade ivrigt på att få sina paket.
 


Dante måste varit riktigt snäll, för han fick många paket
 
En av de många fina julklapparna som Dante fick.


2 kommentarer:

  1. God fortsättning och tack för alla fina bilder på ert julfirande, som jag förstår var det ett annorlunda firande detta år på många sätt. Ni ser ut att ha varit väldigt snälla under året för många klappar från tomten var det!
    Hoppas Dante mår bättre idag!
    Kram Raina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Raina! Ja det verkar som vi alla varit snälla för en hel del klappar blev det. Dante mår fint idag. Febern gick över på en dag.

      Många kramar!

      Radera