fredag 4 januari 2013

Redan år 2013

Nu är det ju nytt år och det är inte ens en månad kvar tills jag ska börja jobba igen och jag börjar känna mig stressad, igen. Så mycket man vill hinna med och tiden som går så fort. Att ett år kan gå så fort är helt sjukt.

Till er, mina vänner, som har bloggar, så är jag ledsen men jag måste erkänna att jag sällan hinner läsa någon annan blogg alls längre. Vill så gärna läsa alla era bloggar, men har supersvårt att få tiden att räcka till. Hinner kanske läsa ikapp någon gång framöver, vi får se vad som händer. Har fullt upp med att försöka få lite tid över då och då till att hinna uppdatera min egen blogg. Har märkt att man kan prenumerera på en del bloggar via mail, vilket innebär att man får inläggen skickade till sig i ett mail, så fort bloggägaren skrivit något. Mailen kollar jag ju ofta direkt i mobilen och det är större chans att jag hinner läsa ett blogginlägg i ett mail, än att jag hinner gå in på bloggen på datorn, så det kan jag verkligen rekommendera er som bloggar att aktivera den funktionen om det finns en sådan i er blogg. Jag skulle bli en av era första prenumeranter. :)

Nu i januari tänkte jag försöka hinna träffa så många av mina mammalediga vänner som möjligt, då det säkerligen inte kommer bli att vi kommer kunna ses så ofta efter jag börjat jobba. Hoppas också hinna gå ut och ta ett glas vin eller så i goda vänners lag och kanske gå på inflyttningsfesten på jobbet. Kommer troligtvis också åka upp en helg till Örebrotrakten och hälsa på mina kära vänner som bor där och deras lille kille.

Denna månaden är det ju även dags för Dantes 1-årsdag och tillhörande kalas som vi tänkt ha här hemma i huset. Släktkalaset kommer bli antingen lördag eller söndag första helgen i februari, precis efter jag gjort min första arbetsdag. Ska skicka ut inbjudningar inom kort.

Dante gör också mer och mer framsteg. De senaste dagarna har börjat träna på att krypa igen, vilket han inte gjort så mycket sedan han kröp ordentligt för första gången på julafton. Nu kan han krypa ganska långt, även om det ibland inte är så lätt att krypa med stela jeans som han hade idag. :)

Dante går också bra (dock ej helt själv) och kan "springa" korta bitar när han håller oss i en hand. Man märker också på hans aptit att han rör på sig mer, för han är alltid jättehungrig, så vi måste börja ge honom större måltider under dagarna. Vägde ca 13,5 kg i veckan när jag satte honom på digitalvågen. Han går också nästan obehindrat runt bland annat vårt soffbord och soffor utan att vi är med och vaktar eller stöttar honom och han kan böja sig ner själv och plocka upp saker från golvet med bordet som enda stödet. Han tar sig också kontrollerat ner på golvet från stående ställning vid soffbordet utan att ramla och slå sig. Han har också börjat att trampa/gå på stället, t.ex. när han håller i soffbordet så står han och trampar på ett och samma ställe och ler. Han älskar om vi andra härmar honom när han står där och stampar, för då skrattar han ofta gott. Han har också lärt sig vinka enbart med handen, alltså genom att öppna och stänga handen.

Dante pratar mer och mer varierat, men säger ännu inget ord ordentligt mer än mamma, men mamma eller me-me säger han till många saker dessvärre. Framförallt säger han ma-ma nu när han pekar på lampan. Han säger även mamma både till pappa F och till mig, så han är nog inte helt säker på vad ordet betyder eller så tycker han att det han säger låter olika i hans öron men att vi vuxna inte hör skillnaden.

Dante förstår också uppmaningarna "Ta bollen" och "Kasta bollen" och gör detta när han blir tillsagd, dock endast om han själv vill. Dante kan bli väldigt arg om han t.ex. inte får gå dit han vill eller om han inte får komma ner på golvet om han sitter i vårt knä eller om han måste ligga på rygg på skötbordet även om han själv inte vill. Tårarna bara sprutar och han skriker högt, blir högröd i ansiktet och kastar ofta sig själv och sitt huvud handlöst bakåt i protest. Han har inte förstått att det bara kan skada honom själv mer om han kastar sig bakåt när mamma och pappa kanske inte hinner fånga honom. Hittills har han inte slagit sig så illa som tur är. Bara något enstaka blåmärke här och var och sådana lär det bli fler av framöver gissar jag. :)

Jag försöker lära Dante att äta själv, alltså stoppa plockmat i sin egen mun med sina egna händer. Det verkar dock vara en svår uppgift. Majskrokar plockar han från bordet, stoppar i munnen och äter upp utan problem och har gjort så i flera månader nu. Allt annat ätbart som man lägger framför honom på bordet pillar han bara på eller mosar med handen. Han äter bara maten om jag plockar upp den från bordet och stoppar det i hans mun. Jag har försökt att blanda majskrokar och plockmat framför honom på bordet, så han kanske kan komma på att han även kan plocka upp den andra maten och äta upp den, men det fungerar icke. Han äter bara upp majskrokarna och kladdar runt med den övriga maten. Det är väl bara att försöka om och om igen och någon gång lär han väl fatta vinken. Jag vet ju att han inte är dum. :)

Nu är klockan alldeles för mycket så nu måste jag hoppa i säng. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar