tisdag 15 januari 2013

7 - 10 jan 2013: Maginfluensa

På söndagsnatten blev jag dålig i magen och spydde flertalet gånger tills det kändes som om magen och hela tarmsystemet var helt utrensat. Trodde jag åkt på matförgiftning, för det var bara under natten som jag var dålig, dock kunde jag inte äta normalt under måndagen pga min mage var känslig, utan det fick bli diet på nyponsoppa och vitt bröd.

På tisdagen var vi hela familjen på babysim på Lundbybadet för första gången. Fanns ingen fortsättningskurs som vi kunde gå på Bräcke Diakoni denna omgången, så vi fick byta till Lundbybadet och tisdagar kl 16 istället. Pappa F badade med Dante som var på ett toppenbra humör.

Runt 18-tiden på tisdagen, när det var dags för Dantes middag, så ville han inte äta burkmaten vi gav honom. Vi gjorde i ordning lite gröt, men inte heller det ville han ha, vilket är mycket ovanligt. Förklaringen kom någon halvtimme senare. Vi hade satt honom i babysittern tillfälligt, medan vi själva skulle äta lite. Det dröjde inte lång stund förrän Dante helt plötsligt bara började spy. Han spydde ner hela sig och babysittern och golvet runt omkring. Stackars Dante spydde flera gånger under kvällen, tills det inte fanns något mer att få upp, trots det var han glad som en sol större delen av tiden. Sådan duktig liten kille. Pappa F började också må dåligt på tisdagskvällen och spydde en gång också. Han som inte kan komma ihåg att han någonsin varit magsjuk tidigare. Vi insåg då att det måste varit någon typ av maginfluensa jag hade haft i söndags natt och att jag hade smittat både Dante och pappa F. Vi hoppas verkligen inte vi smittade någon på babysimmet.

Maginfluensan gick som tur var över ganska snabbt för Dante och pappa F också, precis som för mig. Dante spydde inte mer under tisdagsnatten, även om han bara sov kanske 4 timmar den natten. Jag och Dante satt större delen av natten inne på toaletten och jag matade honom med 2 tsk vätskeersättning var 5:e minut och sedan fick han lite morotssoppa, baserat på ett recept jag fick från sjukvårdsupplysningen 1177.

Morotssoppa för småbarn:
1 st 125 ml burk morotspuré
2 st 125 ml burkar vatten
2 tsk socker
1 krm salt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar