torsdag 11 oktober 2012

8 - 9 okt 2012: Gåstol, improviserad babyrytmik, brännsår och fixade pass

Denna veckan har vi tagit det ganska lungt hittills i alla fall.

I tisdags köpte jag en begagnad gåstol till Dante av en kvinna jag kommit i kontakt med via en Facebookgrupp som heter Barnloppis Göteborg med omnejd. Då Dante börjat tröttna på sin babysitter och dessutom snart växer ur den, så kände vi att vi skulle behöva något annat man kan sätta honom i som han gillar att sitta i en stund. Det blev en gåstol. Från början hade vi inte tänkt att köpa en gåstol, då det finns både för- och nackdelar med sådana, men för att slippa bära på Dante hela tiden eller vara tvungen att hålla i hans händer då han i stort sett hela tiden helst vill gå eller hoppa i knät, så beslutade vi oss för att köpa en.  

Efter jag hämtat gåstolen skulle vi åkt till babyrytmiken, men den hade blivit inställd pga sjukdom. En av mammorna i vår babyrytmikkurs, som också är med i samma föräldragrupp som vår vän Jenny och hennes lille Sixten, bjöd in några av mammorna och barnen i gruppen till en improviserad babyrytmik & fika hemma hos henne istället. Jenny hade frågat ifall jag och Dante också fick komma med, vilket vi fick, så vi åkte dit.

Vi sjöng lite sånger med barnen, men några av dem ledsnade rätt fort, så då lät vi dem leka med leksakerna på golvet istället. Var jättetrevligt att vara en lite mindre grupp med mammor och barn, så man kunde prata lite mer, för på babyrytmiken får man inte prata med varann och under fikat efteråt så hinner man sällan prata så mycket med varandra då man har fullt upp med att mata barnen.

Efter den improviserade babyrytmiken så åkte vi hela familjen till Passexpeditionen på Polisen och fixade pass till Fredrik och Dante, då vi (eller framförallt jag) är sugna på att åka utomlands någonstans nu i höst/vinter under min mammaledighet. Fick en positiv överraskning när vi kom dit, då det bara var 3 - 4 st före oss i kön. Jag hade räknat med typ 2 timmar i kö, men vi hade tur. Jag och Fredrik fick fylla i ett papper där vi båda godkände att Polisen fick utfärda ett pass till Dante. Sedan fick Dante fick sitta i en Bumbo-stol på en pall framför kameran och jag viftade en leksak bakom den, så han kollade in i kameran, och redan första kortet blev bra så det gick jättefort. Så vi lämnade passexpeditionen efter max en halvtimme och då hade både Fredrik och Dante beställt pass som vi kommer få åka och hämta om ca en vecka. Toppen!! :)

Hemma sedan så råkade Dante bränna fingret på en lampa, så han fick en stor blåsa. Jag gjorde inte hål på blåsan utan hoppades den skulle hålla ett tag, men så mycket som Dante ålar så höll inte den blåsan så länge. Jag var dum nog och satte ett plåster på hans finger. Tog väl bara några minuter innan jag hörde Dante låta konstigt och när vi tittade på honom så såg han ut att kväljas och jag såg plåstret inne på tungan. Som tur var så låg plåstret så pass långt ut på tungan att jag lyckades få tag i det med mina fingrar, så jag fick ut det. Puh!! Nu skippar vi plåster och allt sådant och försöker istället att hålla koll på att såret inte blir infekterat och hoppas på det bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar